تخته نرد سنندج

بهترین چوب برای ساخت تخته نرد

بهترین چوب برا ساخت تخته نرد 

قبلا راجع به بحث بهترین، توضیحات اندکی ارائه دادیم. همانطور که گفتیم بهترین چوب برا ساخت تخته نرد اصطلاحی نیست که بتوانیم برا آن دسته بندی خاصی ارائه بدهیم. اما اگر بخواهیم به طور دقیقتر به این سؤال جواب بدیم. باید گفت هر چوبی بهترین مورده. به شرطها و شروطها…

برا خرید بهترین محصولات ما، میتوانید با ما تماس بگیرید و یا وارد چت واتساپ بشوید. همچنین برا دیدن آثار قدیمیتر می توانید روی فروشگاه کلیک کنید.  

  از نظر سازندگان پیشکسوت، اگر بهترین محصول را با بهترین چوب و مصالح هم درست کنند.  در صورتی که اصول درجه یک و دو و سه را در آن رعایت نکنند. آن کار فاقد ارزشه. متاسفانه بعضی از افراد فقط به رنگ و لعاب تخته توجه میکنند، به وجهی که سر زبان و ته زبانشان، رنگ تیره میباشد. و به دیگر زوایای کار توجهی نمیکنند.

 بهترین چوب برا ساخت تخته نرد

این در حالیست که، هر کدام از رنگها و طیفهای مختلف گردو و دیگر درختان، دارای خواص مخصوصی بوده، که لونهای دیگر از آن بی بهره اند. بعنوان مثال بازی در تخته نردی که چوب آن گره گردو به رنگهای نسکافه مانند یا شکریه، بسیار شادی آفرینه. و فرد نردباز بدون آنکه خود بدانند، انرژی مثبتی از  این نوع از کارها میگیرند.

یا لعاب بسیار درخشان و زیبایی مثل چوب گلدار سنجد یا گردوی یشمی با گلهای ریز ویژه، علاوه بر حس شادی به بازی کننده آرامش هم میده. استفاده از تخته نردهای سیاه و سفید(ابلق و…) بطرز شگفت انگیزی صبر و شکیبایی عجیبی به رقبا میدهد. بطوریکه حتی ممکن است مسابقه چهار هیچ عقب را پنج چهار ببرد.

  قبل از پرداختن به شیرازه ساخت این صنعت، توسط اساتید پیشکسوت، به برخی از خواص طیفهای رنگی مختلف میپردازیم.

انواع چوبها

 سفید خال دار:

چوبهایی با زمینه روشن در دو نوع خال قرمز و خال مشکی. عمدتا گره درختانی همچون کیکم، زبان گنجشکی، بلوط، ون و… دارای چنین زمینه هایی هستند. که قطعا زمینه قرمز از لحاظ قیمت، کمی گرانتر از مشکیه. اگرچه برخی از چوبها مثل ون میتوانند به شکل تیره، قهوه ای و قرمز هم درآیند.

این طیف از چوبان مخصوص افرادی با روحیات بازه. همچنین بعلت خاصیت ترکیبی که دارند، ورای زیبایی خاصی که دارند. تاثیر بسزایی بر روح و روان انسان دارند. نکته حائز اهمیت در مورد این طیف از العاب اینست که چشم مسابقه دهنده خیلی دیرتر خسته میشود.(مجموعه ای از نقش و نگار های توأم را خاصیت ترکیبی گویند).

 

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

نقطه قرمز کیکم

 

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

نقطه مشکی زبان گنجشکی 

تیره:(از تمام ناشی تا پروفشنال)

حس گم و عجیبی بین دو حالت.

افرادی که از تجربه شان از این نوع تخته نردها میگن، بیانگر همین موضوع هست. کافیست که تاس با حریف یار باشه. آنوقت احساس ناامیدی به فرد دست میدهد. و او را در موضع ضعف و حالات روانی بد قرار میدهد. تا آنجا که در باورهایش، خیال می‌کند، حریف قدری نیست. و بالعکس اگر تاس با او یار باشد، به ضعمش، رقیبی مثل او در دنیا وجود ندارد. و حس پروفشنال بودن به او دست میدهد. اما در هر دو فاز، چشم در این نردشیرها زودتر خسته میشن.

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

ریشه تیره گردو

سنجد :

انرژی مضاعف بهمراه شور و شعف

آن چه طرفداران این شکل از چوبان زیبا به ما میگویند، حاکی از آن هست، بیشترین نشاط را از این نردشیرها می گیرند. و الحق و الانصاف نمی‌توان چنین ادعایی را انکار کرد. چرا که یکی از چشم نوازترین چوبها همین کفه ی خوشرنگ سنجده.

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

تخته نرد سنجد ریشه نفیس درجه یک

گره های ترکیبی گردو :

مانند شکری:

همانطور که توضیح دادیم، زیبایی و آرامش عجیبی در خیره شدن به این فرم از جوشها(اصطلاح غلط و عامیانه) وجود دارد. و بطور کلی چشم انسان از این تخته نردها خسته نمیشن. حتی بعضا تا پنج دست متوالی خستگی معنی ندارد.

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

 

 تک بازی شکری  

 نسکافه طور و یشمی و… :

امید به نباختن و جنگ تا لحظه آخر

کلا خاصیت عجیب  این مدل از درختان در تاثیر بسزای آن بر مغز انسان است، تحقیقات علمی ثابت کرده اگر فردی بتواند از تخته نردبازی لذت ببرد، حتی اگر فنی و ماهر نباشه، اتوماتیک وار در برابر بیماریهایی همچون آلزایمر ایمن میشه.

یشمی فوق‌العاده زیبا و پر گل 

 تک بازی استخوانی پر تراکم 

از آنجا که طیفهای رنگی در چوبهای مختلف میتواند تا بیشمار حالت هم پیش برود به همین اندازه اکتفا میکنیم.

تا اینجا که هیچ بهترین خاصی وجود نداشت.

قابل توجه دوستان که تمامی این توضیحات نه صرفا برای فهمیدن این سواله، که بهترین چوب برا ساخت تخته نرد چیست؟ بلکه در حقیقت به دلیل آگاهی رسانی به علاقه مندان هنره.

    قواعد اساتید کهنه کار

اما دویدیم و دویدیم و دویدیم بالاخره به قضیه بهترین چوب رسیدیم. ابتدا به صورت تیتر وار به برخی از مهمترین قواعد اشاره کرده و سپس به شرح آنها می‌پردازیم.

1.شناخت اولیه درخت و برش صحیح آن

2.طریقه صحيح انبارداری

3.روش اصولی چهارچوب بندی

بکارگیری بهترین مواد برا ساخت 

5.رعایت اصل صبر

6.پرداخت اصولی قبل از رنگ کردن

در واقع دانستن این نکات باعث میشوند که بدانیم بهترین چوب برا ساخت تخته نرد کدامست.

 شناخت اولیه چوب و برش صحیح برا بهترین ساخت 

  قبل از هر چیزی نباید از درختان جوان بهره بگیریم. درخت جوان بعلت شیره زیادی که دارد، از پتانسیل درونی بالایی برخورداره. و به اصطلاح زورداره. اما پیرها بعلت خشک شدن شیره جوانی، مغز آن از این انرژی درونی تقریبا تخلیه میشند. برا تشخیص درختهای پیر از جوان به تجربیات خاصی نیازمندیم. اما مهمترین نکته، اینست که به آبخوری درختان توجه بکنیم. اگر قطر آبخوریش زیاده اون درخت، پیره و بالعکس..

برای الوار نمودن هم به برشهای ماهرانه‌ای نیاز داریم. که شرح مختصر آن چنینه.

ابتدا دورتادور کنده قطع شده را از پوست آن جدا میکنیم. سپس از طرفی که قسمت تیره آن بیشتره شروع به برش میکنیم. قطعاتی به ضخامت 10cm و به هر تعدادی که دربیاید. که در واقع به قطر کنده اصلی بستگی دارد. این قطعات، برای خشک شدن به انبار منتقل میشوند.

 طريقه صحيح انبارداری برا بهترین ساخت

اولین قطعه الوار را به صورت سرپا و عمودی به دیوار تکیه میدهیم. قطعه دوم را به صورت مقداری اریب و به همان شکل سرپا درکنار قطعه اول میگذاریم. و برای قطعات بعدی نیز به همین منوال…

اما فلسفه این روش در چیست؟

وقتی  الوارها بشکل ایستاده باشن، آبی که در مغز آن ذخیره میشه به مرور زمان و ذره ذره به سمت پایین میاید و در بخش پایینی الوار سکنی میگزیند. اینطوری قسمتهای بالایی هم زودتر خشک میشوند و هم اینکه سالم و بدون ترک باقی میماند. اما ناحیه پایینی که آب در آن ذخیره گشته، فرسوده میشند و دیگر قابل استفاده نیستند. هنگام سرپا گذاشتن چوبها بايد دقت بکنیم، آن قسمتی از الوار را روی زمین بگذاریم. که بعدها به آن نیاز نداریم و جزو آشغال چوبند.

اما  بهترین زمان برا انبارداری چوبهای بریده شده چقدره؟ هر چوبی برای خشک شدن، بسته به مقدار آب ذخیره گشته در آن(که به نوع درخت آن برمی‌گردد) به زمان مشخصی نیاز دارد. اما حداقل زمان لازم بصورت تقریبی نزدیک به دو سال میباشد. بعضی از چوب ها دیرتر و بعضی هم شاید زودتر خشک بشن.

روش صحیح چهارچوب بندی برا بهترین ساخت 

 در این قضیه دو اصل بسیار ضروریست. اول اینکه چهارچوب اصلی نباید بد گونیا باشد. این بدان معنیست که یکی از کله ها طاق دیس و دیگری ناودیس نباشد. که البته این به مهارت استادکار در امر رنده نمودن و اندازه گیری برمیگردد. روش صحیح، تخت بودن هر دو کله کلافه. دومین نکته تاب نداشتن چهارچوب اصلیست. جهت راستی آزمایی این مهم، مشتری می‌تواند نردشیر را بصورت باز روی فرش بگذارد. اگر نردشیر روی زمین لق لق زد. این یعنی اینکه چهار چوب اصلی تاب داره.

نکته: گاهی لق زدن آن بعلت تکنیکی به نام «چتره» . به حالت هشتی شکلی که به پشت تخته نرد میدن، چتر میگویند. که البته حالت حرفه ای آن اینست که مقدار چتر زیاد نباشد. اما خود چتر برای اطمینان از باز نشدن آن از قسمت پشته. همچنین آن را برا ایام تعمیر قسمت پشت در نظر میگیرند.

  بکارگیری بهترین چوب برا بهترین ساخت

 همانطور که در مباحث گذشته اشاره کردیم. این بحث فنی بوده و مخاطب نمیتواند با اندک توضیحاتی به چنان شناختی برسد که چوب خوب را از چوب بد تشخیص دهد. اما بصورت عام میتوان گفت؛ چوب مناسب چوبیه که حداقل از چند ویژگی، که اکنون به آن میپردازیم، برخورداره.

  یکی از آنها سالم بودنه. یعنی بدون ترک و تیکه خور باشن. یا تیکه خور آن قابل اغماض باشه. موضوع بعدی هم پتانسیل درونی چوبه. همه اساتید میدانند که چوب دارای انرژی ذخیره گشته پنهانیست که از بدو کاشتن تا لحظه بریدن در آن انباشته می‌گردد. اگر مصالح پر زوری را برای ساخت صنایع چوبی استفاده کنیم. محصول مورد نظر، به احتمال قوی در آینده کج خواهد شد. برا تشخیص این مورد، اطلاعات کلی و دقیقی وجود ندارد. چرا که تنها در صورتی به این شناخت مهم میرسیم که مدت مدیدی را با چوب سر و کله بزنیم.

اما راز بسیار مهم، عدم بهره از چوبهای جوش داره. (جوش، اینجا بمعنی گره نیست) همچنین زیرکار اصلی که عمدتا از چوب چناره(یک اصل مهم) نباید از چنارهای خالدار باشن. همچنین اگر از چوبهای بد تراش استفاده بکنیم، هم سازنده و هم کسی که بعدها تخته نرد را تعمیر میکند، اذیت میشند. زیرا پرداخت زیاد و طاقت فرسایی را میطلبد.

صبر در ساخت

این اصل هم آموزشی کامل، جهت آشنایی دوستداران هنر می‌طلبد. که در حوصله این مقال نمیگنجد. اما به طورکل میتوان گفت در نظر گرفتن فاصله زمانی(به اندازه کافی)بین بسیاری از مراحل ساخت لازم و ضروریست. بعنوان مثال، بعد از چسب و پرس قسمتهای مختلف، حتما باید نعمت صبر را رعایت نمود. در غیر این صورت ممکنه که زیر بعضی از قسمتها در آینده خالی از آب دربیاید. برای فهمیدن این موضوع، میتوانیم با ناخن به آن ضربه بزنیم . یا مثلا بعد از روسازی(مرحله قبل از جفت کردن و لولا) حداقل زمان خلأ، نزدیک به یک ماه هست. البته در فصل سرما این زمان قابل افزایشه.

این زمان برا اینست که سوژه زور خود را بزند و آن را از انرژیهای اضافی تخليه بکنیم. تا مبادا بعد از مرحله پوشش دوباره کج بشه.

 پرداخت اصولی

پیشتر نیز بطور کلی به این موضوع پرداخته ایم. همانطور که گفتیم، به مرحله آماده سازی و برطرف کردن عیب های اثر، قبل از رنگ، پرداخت میگیم (این واژه در کردی معنای دیگری داشته و به معنی دادن چیزی به کسی نمیباشد. و در واقع بمعنی ور رفتن و برطرف نمودن کاستیها میباشد) لذا از این اصطلاح بصورت فابریک، بهره گرفته و سعی در معادل سازی آن در فارسی ننموده ایم. برای توضیحات بیشتر در مورد این آیتم، رجوع بکنید به مجله: «تولید تخته نرد ارزان»

جمع بندی :

تا بدینجا دانستیم عنوان بهترين چوب برا ساخت تخته نرد مفهمومی فنی و تخصصی بوده نه اصطلاحی عام و همگانی. هر چوبی می‌تواند در ردیف بهترین چوب، قرار بگیرد. به شرطی که همه دستورالعملها را در آن رعایت کرده باشند. البته علاوه بر تکنیکهای مذکور، هر چقدر سلیقه و مهارت سازنده بیشتر باشه، می‌توان امتیاز بیشتری به محصول داد. گاهی ممکنه ساخت اثری همراه با رعایت اصول باشه، ولی باز نتوان چوب آن را در ردیف بهترین چوب برای ساخت این صنعت قرار داد. که آن هم به ضعف در ریزه کاری‌ها و دقت استاد، مربوط میشه.

نتیجه گیری:

کلا هر بهترینی حاصل سلیقه ماست.

به جرأت میتوان گفت بهترین چوب برا درست کردن چنین اثری خود نمی‌تواند بهترین نتیجه را خلق کند. دلیل آن نیز واضح است. و این به نبود سلیقه و توان سازنده آن برمیگردد. اساتید کهنه کاری که از قدیم الایام تا به امروز مشغول فعالیت بوده‌اند. مثل استاد سید خالد حسینی، که هم اکنون در قید حیات میباشد. از ریزترین مسائل گرفته تا درشت ترین را از برند. و به شدت روی اصول صحيح ساخت، تعصب داشته و بدان پایبندند. همین سخت گیری موجب شده که نردشیرهای سنندج در زمره بهترین ها قرار بگیرند.

آدرس اینستاگرام ما:

takhtenardehoseine@

بهترین

خانه

خرید میز

لوکس

 

 

 

4 نظر در “بهترین چوب برای ساخت تخته نرد

  1. film گفت:

    I wwas able to find good innformation from your articles. Torey Mac Codie

  2. ValeriaCiche گفت:

    для вас комофортный сайт, джой казино на андроид <a href

  3. film گفت:

    I have recently started a site, the info you provide on this site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work. Cindra Morton Pence

  4. film گفت:

    Hello Dear, are you truly visiting this website regularly, if so after that you will without doubt obtain pleasant know-how. Angil Skyler Andie

دیدگاه ها بسته شده است.