تخته نرد سنندج

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

اگرچه گمان می‌رود، امروزه هر کسی می‌داند بهترین تخته نرد ساخت کجاست. اما از آنجا که هنوز شاید عده‌ای اين سؤال برایشان مطرح باشد، پرداختن به این سوال خالی از لطف نخواهد بود.

قبل از هر چیز باید این مطلب را در نظر داشت، چه چیز هایی باعث می‌شوند که این حرفه رونق بگیرد؟ اینجا منظور ، رونق اقتصادی نیست. طرح این سؤال نصفی از راه و جواب آن، نصف دیگر از راه میباشد.

میتوانید مستقیما وارد قسمت فروشگاه شوید. 

شاید این اولین بار باشد که بدانید، این حرفه برخلاف مشقت زیادی که دارد، از درآمد بسیار کمی برخوردار است. ممکن است باور آن سخت باشد. اما متاسفانه یک حقیقت است. اما چه چیزی باعث می شود که بعضی از مردم به این حرفه روی بیاورند؟ اینجا هیچ راز سر به مهری وجود ندارد، جز یک مورد: محرومیت

عدم رونق اقتصادی و همچنین زندگی در مناطق محروم افراد را به مجبور به پذیرفتن شغل های گوناگون می‌کند. کارگر معدنی که شاید محتاج نان شب خود هم باشد و همیشه مخجول و شرمنده زن و بچه  نیز باشد، از خوشی و رفاه نیست که به چنین شغلی روی آورده است.

دانستیم که اولین عامل، محرومیت های اقتصادی و مالی است. عامل بعدی ازدیاد جمعیت میباشد. اگر شما آمار نازک کاران زمان شاه را داشته باشید، متوجه خواهید شد، برخلاف شرایط بد اقتصادی، تعداد نازک کاران در حال حاضر چندین برابر قبل از انقلاب میباشد. همه می دانیم ازدیاد شاغلین یک شغل موجب رقابت نیز می شود. سبک ها، رنگ ها، و اندازه های مختلف در این هنر چشمان هر بیننده ای را می رباید. این رشته هنری علاوه بر تنوع در شکل، رنگ و سبک، از لحاظ کیفیت نیز به تنوع بالایی رسیده است. به گونه ای که گاهی اوقات بازار چین را به خاطر می آورد. !؟ از بازاری ترین ها تا بهترین ها را میتوان در آنجا یافت. شهری که اگر همه شهرک ها و نواحی منفصل شهری آن را در نظر بگیریم، اکنون دیگر برای خود کلان شهری است.

بهترین تخته نرد ساخت کجاست 

بله دوستان، اگر اين دو عامل را بعنوان عاملان اصلی و اولیه در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که سود اصلی هرگز به جیب سازنده نمی‌رود. در واقع سود این کار را دلال می‌برد و می‌خورد. خب این حقیقت بسیاری از اصناف میباشد. گویی این ماجرا تکرار شدنی است.

اما بغیر از دو عامل مذکور، یک پیشینه تاریخی هم خود می‌تواند بر این سوال تاثیر گذار باشد، که بهترین تخته نرد ساخت کجاست؟ و آن هم انتقال سینه به سینه این هنر از گذشتگان میباشد. این کاملا طبیعی است که یک هنر که در قالب یک بازی خود را نمایان می‌کند، در طی سده ها و هزاره ها رشد کند. و صد البته روش های مختلفی هم به انواع روش های ساخت آن اضافه شود.

خواهشمند است از دو مجله زیر هم دیدن فرمایید.

انواع بازی های تخته نرد 

انواع تخته نرد 

شايد برای هر کسی سؤال باشد که قدمت تخته نرد چقدر میباشد؟ روایت‌های مختلفی در این باره وجود دارند که هر کدام به نحوی از پیشینه تخته نرد سخن می گویند.

اما آیا این  روایتها واقعی هستند؟ 

بصورت خلاصه می توان گفت که عمر تخته نرد حتی می تواند به 5000 سال پیش هم بر گردد. که در بحث تاریخ تخته نرد به صورت خلاصه به آن پرداخته ایم.

حال شاید سوال این باشد که در حال حاضر بهترین های این حرفه کدامند؟ در جواب می‌توان گفت که اکثر اساتید پیشکسوت، همانند مرحومان، علی اکبر بهزادیان، فاروق متولی، رشيد تقربی، نعمتیان و … (که اسامی آنها زیاد است) از بهترین اساتید بودند.

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

این اساتید هنر آموزان خوبی را به جامعه هنر تحویل دادند. که البته همه آنها در یک سطح نیستند. اما از مهمترین و بهترین این افراد می‌توان به اساتیدی چون سید خالد حسینی، جهانبخش بهمنی، شمس الدین صالحی و برادران محمودی و… اشاره کرد. استاد فاتح، استاد سوران گرجی، استاد عبدالله صادقی و…از دیگر ناز کاران می باشند که آنها هم در این میان از امتیاز ویژه ای برخوردارند.

بهترین تخته نرد ساخت کجاست

استاد صادقی از شاگردان استاد خالد بهمراه محمد رضا فروتن 

تنوع سبک و سلیقه هر کدام از این بزرگواران و همه کسانی که از آنها اسمی برده نشد (جهت ممانعت از اطناب سخن) به حدی زیاد است که چشم هر مخاطبی را نوازش می‌دهد. و مشخص میکند که بهترین تخته نرد ساخت کجاست؟ هر چند مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

آدرس پیج ما در اینستاگرام :

takhtenardehoseine @

شماره تماسهای ما :

09185216810☎️

09228690226☎️

جهت دیدن گوشه ای از ویترین افتخارات  این اساتید کردستانی میتوانید وارد قسمت «فروشگاه» شوید. باشد که مورد رضایت شما کاربران گرامی بوده باشد.

5 نظر در “بهترین تخته نرد ساخت کجاست

  1. احمد گفت:

    واقعا مفید و مختصر

  2. خالدیان گفت:

    عجب چه اطلاعات ناب و دسته اولی

  3. حسابی گفت:

    ما نمیدونستیم
    خب البته تو ایران اینجوریه تو کشور های درست و حسابی برای صنایع دستی ارزش خاصی قائل اند

  4. Greetings! Very useful advice in this particular article! Its the little changes that will make the biggest changes. Thanks for sharing!

  5. tlovertonet گفت:

    Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content from other writers and practice a little something from their store. I’d prefer to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a link on your web blog. Thanks for sharing.

دیدگاه ها بسته شده است.