تخته نرد سنندج

تولید تخته نرد ارزان

تولید تخته نرد ارزان

اگر می‌خواهید از جزئیات تخته نرد بیشتر بدانید. اگر می‌خواهید بدانید که تولید تخته نرد ارزان چگونه است با ما همراه باشید.  

جهت خرید تخته نرد میتوانید با ما تماس بگیرید و یا وارد چت واتساپ بشوید.

با تشکر

بحثی بسیار پیچیده و قابل تامل به نام تخته نرد ارزان ‌البته با توجه به شرایط اقتصادی امروز ما ایرانیان این بحث از نظر صاحب نظران شاید بی‌فایده باشد، اما از آنجا که بسیاری از افراد فقط تخته نرد ارزان می‌خواهند ولاغیر، و به هیچ وجه به جنبه هنری آن نمی‌اندیشند(که قطعا بی تاثیر از شرایط مالی افراد نیست). ما را بر آن نموده که بخشی از آنچه میدانیم به شما عرضه بداریم. آن هم صرفا جهت انتقال تجربه و دانش بیشتر در این باره.

 خود این موضوع می‌تواند به چندین بخش تقسیم شود. 

1.مهارت استاد کار 

2.حوصله و دقت استاد کار 

3.مصالح بکار رفته 

۴.پرداخت نهایی و رنگ کردن محصولات 

که خود بحث رنگ، باز به سه مورد تقسیم می شود.

الف) مهارت رنگ کار 

ب) حوصله و دقت رنگ کار 

ج) نوع رنگ 

و اما باز نوع رنگ استفاده شده بحث دیگری را با عنوان «روش رنگ کردن» پیش می‌کشد. یعنی با توجه به روشی که برای رنگ کردن انتخاب میکنیم، نوع رنگ نیز معلوم می‌شود.

مهارت استاد کار 

همه ما این حقیقت را به خوبی میدانیم که در هر حرفه ای استاد کار گران قیمت و استاد کار ارزان قیمت داریم. در مورد ساخت تخته نرد ارزان هم این موضوع استثنا نیست. در بدایت امر ما به استاد کار ارزان قیمت نیاز داریم. این بدان معناست که ساخته های چنین شخصی از لحاظ اصول ساخت در مراتب پایین تری قرار دارند. (در واقع اصلا نمی‌توان به چنین سازندگانی استاد گفت، درجه استاد به مراتب بالاتر از این حرفاست)

به نظر شما کدام یک از دو کار بالا با مهارت  بیشتری ساخته شده است؟ 

تجربه و دانش چیزی نیست که بیهوده بدست بیاید. عده ای از افراد خود به خود و به صورت ذاتی به دنبال یادگیری هرچه بیشتر هستند و هر چه بیشتر مهارت کسب می‌کنند همانند تشنه سیری ناپذیری می مانند که عطش آنها هر لحظه بیشتر شده و به زعم خود می خواهند هنری نباشد که آنها ندانند. اما برعکس عده ای از افراد فقط به دنبال پول بوده و شعارشان اینست که هنرمند بینوا است. این که کدام دسته راه درست را در پیش گرفته اند موضوعی است که به شرکت شما هم در نظر سنجی پایانی نیاز دارد و می‌خواهیم شما هم در این بحث دخیل باشید.

حوصله استاد کار 

اینجا دیگر بحث از توان و مهارت‌های استاد کار نیست، شما یک استاد کار را با بهره ای از توان مختص به خود فرض کنید که برای یک اثر حوصله و سلیقه بیشتری به خرج می‌دهد. اما برعکس برای اثر دیگری چنین حس و حالی ندارد. به طبع اثری که با دقت و حوصله بیشتری ساخته شده است از زیبایی و هنر والاتری برخوردار است. بنایی را تصور کنید که قرار است دیواری را با آجرچین بالا بیاورد،این کار را نصف روزه انجام دهد، کار از دقت و زیبایی بیشتری برخوردار خواهد بود یا نه، دو روزه؟ این موضوع هم شامل همه رشته های مختلف می‌شود.

پس نکته اخلاقی این آیتم این است که برای تولید تخته نرد ارزان، می‌بایست فاکتور حوصله و رعایت اصول کار را نادیده گرفت.

تولیدی تولید تخته نرد ارزان و قیمت مناسب

   تصویر سمت راست با حوصله بیشتری ساخته شده است.

مصالح بکار رفته 

در همه شغل ها نوع مصالح، جایگاه استفاده از مصالح چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ مکانی امری تخصصی بوده و به توضیح و جزئیات کامل نیاز دارد. لکن از آنجا که نمی‌خواهیم به هیچ عنوان به این موضوع نپردازیم به ذکر چند مثال ساده بسنده میکنیم.

انگشتری زینتی را بدون نگین در نظر داشته باشید چقدر می‌ارزد؟اگر یک نگین برلیان روی آن قرار دهیم چقدر می‌ارزد؟ این بار یک نگین از پلاستیک روی آن قرار می‌دهیم، حال چقدر می‌ارزد؟ اگر دقت کرده باشید در هر سه حالت انگشتر یکی بود اما قیمت نه. حال اگر خود انگشتر را از فلزات گرانبها تری بسازیم یا نه کاملا برعکس آن را از آلیاژهای ضعیف و بی کیفیت بسازیم. چه تاثیری بر روی قیمت آن می‌گذارد؟ 

می‌توان مثال های بیشماری آورد. اما می‌خواهیم مستقیم به خود تخته نرد بپردازیم. مشخصا هر چه از مصالح و چوب های مرغوب تر و زیباتری استفاده بکنیم. قیمت ها هم به صورت تصاعدی بالاتر می‌رود. این ‌ شامل همه قسمت های تخته نرد می‌شود. متاسفانه مشتری های این حرفه، دانش خاصی در این باره ندارند و دانش آنها تنها محدود به اطلاعات غلطی است که فلان فروشنده به او داده است.(آن هم صرفا جهت فروش جنس خود به مشتری)

نکته این قسمت هم واضح است. اگر از مصالح سطح پایین تری استفاده کنیم در تولید تخته نرد ارزان، موفق می شویم.

تولیدی تولید تخته نرد ارزان و قیمت مناسب

تصویر پایین از مصالح بهتری ساخته شده است. 

خال مه رویان سیاه و دانه فلفل سیاه 

هر دو جانسوزند اما این کجا و آن کجا 

پرداخت نهایی و رنگ کردن

بحث پرداخت نهایی اگرچه ظاهرا به نظر می‌رسد زیر شاخه بحث «حوصله استاد کار» باشد، اما از آنجا که این مرحله به مرحله بعد از خود یعنی «رنگ» برمی‌گردد. آن را زیر شاخه این آیتم قرار دادیم که مخاطب با این توضیحات بداند هنگام خرید چه چیزهایی به او مربوط می شود و اصولا چه چیزی راجع به رنگ و پرداخت خوب از تخته نرد بداند.

  پرداخت : این مرحله از لیسه کردن سطح مورد نظر و بتونه کاری اصولی شروع می‌شود. که این کار سه بار انجام می‌شود. بعد از هر بار بتونه کاری، سطح مورد نظر را حتما باید با لیسه و سوهان پرداخت بکنیم و در نهایت با سمباده زبر و نرم بصورت جداگانه سطح مورد نظر را کاملا پرداخت و آماده می کنیم. در این مقطع به پرداخت اصولی رسیده ایم. اینجا محصولات ما آماده رنگ می‌باشند.

اگر مرحله پرداخت را بصورت اصولی انجام ندهیم. چه اتفاقی می‌افتد؟ این جا مشکل اصلی گریبانگیر خود سازنده است. زیرا کار او را در مرحله رنگ، سخت تر می‌کند. اگر در این مرحله کم کاری کنیم، می بایست تمام کم کاری ها را در مرحله رنگ جبران کنیم.

خلاصه هرچه از کار و از رنگ و مصالح بزنیم، تخته نرد ارزان تری تولید می کنیم.

ایراد این کار در کجاست؟ نکته اصلی اینجاست که هر چقدر هم سعی کنیم که ایرادهای تخته را در این مرحله برطرف نماییم باز یک جای کار می‌لنگد، و مشکلات اصلی را هنوز برطرف نکرده ایم. مشکلات عمدتا به دو شکل خود را نشان می دهند. اول اینکه هرگز نمی توانیم بعضی از ناهمواری‌ها را با رنگ برطرف کنیم. دوم اینکه در آینده با نشست رنگ مواجهه خواهیم بود.

  اما نکات لازم در مورد رنگ کردن که در سه بخش تقدیم می‌گردد. 

مهارت رنگ کار 

یکی از سخت ترین و فنی ترین کار ها در امر ساخت تخته نرد، رنگ کردن آن میباشد. البته رنگ کردن محصولات چوبی کلا کار آسانی نیست. اما رنگ کردن سطح تختی مانند داخل لبه، رولبه، دور و پشت تخته نرد، که به همدیگر وصل می‌باشند، کار به مراتب سخت تری میباشد.

   متاسفانه ما شاهد پایین آمدن سطح کیفی رنگ این قبیل محصولات هستیم. دلیل آن نیز ازدیاد رنگ کاران تازه کار و ناشی است. در کمال ناباوری باید بگوییم، این کار به ضریب هوشی و سلیقه زیادی نیاز دارد. البته بسته به نوع رنگ، تکنیک ها و نکات ریز در هر روش با هم فرق دارند.

در واقع اصلا نمی‌توان گفت که کدام روش از همه سخت تر است. چون هر کدام از این روش ها نکات مربوط به خود را دارد. اما از آنجا که در روش سیلر کیلر، دو مرحله خیلی سخت به نام سمباده و پولیش وجود دارد. شاید بتوان گفت این روش از ظرافت های بیشتری برخوردار است. همچنین همانند روش پلی استر نمی‌توان بطور کلی از پمپ رنگ استفاده کرد.(مگر در بعضی از مراحل، آن هم بصورت جزئی). جهت زدن رنگ از کاردک و لیسه استفاده می کنیم. البته روش‌های دیگری هم وجود دارند حال مثل رنگ با پنبه و پارچه، رنگ با قلم، رنگ با پمپ و… که همگی جزو رنگهای دستی هستند. که هر کدام به نوبه خود  به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارند. 

انتظار عجیب طرف داران تخته نرد قیمت مناسب 

   متاسفانه عده ای که اصلا در این زمینه تخصص و مهارت کافی ندارند. تخته های بازاری را که روانه شهرستان ها می کنند با ناشی گری هر چه تمام رنگ می‌کنند. که البته مقصران اصلی این فاجعه، دلالانی هستند که از همه چیز محصول می‌زنند تا بتوانند تخته نرد ارزان تری  نسبت به  همه جای بازار تولید کنند. 

تولیدی تولید تخته نرد ارزان و قیمت مناسب

استاد در حال رنگ سنتی لاک و الکل 

حوصله رنگ کار 

   این بحث همانند بحث «حوصله استاد کار» می‌باشد. اصولی در صنایع چوبی وجود دارند که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

یکی از این اصول، فاصله انداختن بین دست هایی است که هر بار به تخته، رنگ میزنیم. مثلا اگر امروز سیلر شود و فردا کیلر، این یعنی عجله.  در امر رنگ کردن، عجله یعنی نابود کردن همه زحمات. حتما باید بین مراحل رنگ فاصله باشد، آن هم در حد چند روز. در غیر این صورت، رنگ، خوب از آب در نمی آید. یا در روش رنگ پلی استر که ترکیبات رنگ، سه جزئی است. در فصول مختلف سال که دما دائما در حال تغییر میباشد. میزان این ترکیبات نیز باید بصورت حرفه ای و با دقت عوض شود. حتی اگر یک رنگ کار حرفه ای در این مورد، حواس پرتی کرده و یا کم اهمیتی بخرج دهد، حتما رنگ خراب می‌شود. در کل هر کاری به دقت زیادی نیاز دارد که باز نیز در این مورد هیچ استثنایی وجود ندارد. 

متاسفانه اکثر تخته نرد هایی که به‌ ظاهر ارزان و قیمت مناسب می‌باشند از کیفیت رنگ نیز برخوردار نیستند.

نوع رنگ 

متاسفانه به دلیل تحریم های اقتصادی کیفیت انواع رنگ های موجود در بازار به شدت کاهش یافته است. دلیل آن هم نبود رزین اصلی آلمان و به جای آن استفاده از رزین ایرانی میباشد که باعث کاهش عمر رنگ و پایین آمدن کیفیت رنگ محصولات چوبی شده است. اما باز در میان رنگ های موجود در بازار، رنگ متوسط موجود هست تا رنگ خیلی بد. که با توجه به استفاده از هر کدام از این رنگ ها، قیمت و کیفیت محصول نیز متغیر خواهد بود.

خلاصه تخته نرد ارزان

آری دوستان و همراهان گرامی، همان طور که گفته شد، عوامل زیادی در قیمت گذاری محصول دخیل می‌باشند که به اهم آنها پرداختیم. امروزه چون سازمان قدرتمندی جهت نظارت بر کیفیت صنایع دستی وجود ندارد، شاهد ازدیاد روزافزون صنعت کارانی هستیم که از این دانش بسیار کم میدانند. و جهت جبران کاستی های خود دست به ابتکارات عجیب و غریبی می‌زنند که سوای لطمه زدن به اصالت کار، موجب خراب کاری نیز می‌شوند. مثلا در فلان شهر، شاهد هستیم که نازک کارانی که از شهر ما در آنجا مشغول فعالیت هستند. به خاطر ساخت و تولید تخته نرد ارزان کارهای عجیب و غریبی میکنند. که نه می‌توان آنها را منع کرد و نه چاره ای جست.

چوبهای آشغال و بدرد نخوری که از هرس سالیانه درختان توسط شهرداری روی زمین می افتند را جمع کرده و از آن تخته نرد هایی می‌سازند که واقعا مایه شرمساری است.

ادامه تخته نرد ارزان

جالب اینجاست که عده ای برایشان سوال شده چرا تخته نرد فلان جا ارزان است؟! یا در فلان شهر دیگر، که قصد تقلید از تخته نرد سنندج را دارند، تخته نرد هایی می‌بینیم که مثلا منبت و معرق هستند. اما متاسفانه اجزای کار، روش ساخت و نوآوری‌هایی که شده پر از ایراد هستند. مثلا از رنگی شبیه به واکس استفاده می‌شود که رنگ اصلی چوب را گم کرده و جالب اینجاست که در دنیای مجازی واقعیات را کاملا بر عکس گفته و در کمال تعجب می‌گویند که رنگی با حفظ طبیعت چوب استفاده کرده ایم.!!! یا اینکه منبت هایی شبیه به نیم پیکره را به پشت تخته نرد می‌چسبانند که هر لحظه امکان دارد، بعضی از اجزای آن بشکند(زیرا زیر آنها خالی است).

خوب هر انسان عاقلی می‌داند که در پشت تخته، نمی‌توان از نیم پیکره استفاده کرد. جالب‌تر اینست که قسمت داخل بسیار ضعیف و سطح پایین‌تر میباشد. و هیچ همخوانی بین پشت و داخل کار نیست.

خلاصه کلام باید گفت که اگر بخواهیم بصورت حرفه ای راجع به همه ایرادات بگوییم خارج از حوصله ما و شماست و تنها به همین اندازه کفایت میکنیم.

جمع بندی تولیدی تخته نرد ارزان

لابد بارها این ضرب المثل را شنیده ایم که هر چقدر پول بدهی همان قدر آش میخوری. بی‌شک هر کسی بعد از چند بار خرید از جاهای مختلف به این نکته مهم می‌رسد که هر ارزان و گرانی بی دلیل نیست. اما از آنجا که متاسفانه جامعه ما به دلایل اقتصادی تحمیل شده از هر زمان ضعیف تر هستند، به ناچار کارهای ارزان هم تولید می‌شود. این در مورد شغل ما هم صادق است. حتی خود ما هم(در کنار تخته های خوب) تخته نرد ارزان تولید میکنیم، اگر چه این کار از روی اکراه و اجبار میباشد اما چاره چیست؟ شما بگویید.

جهت دیدن محصولات ما به قسمت فروشگاه مراجعه فرمایید. 

 

3 نظر در “تولید تخته نرد ارزان

  1. Greetings! Very useful advice in this particular article! Its the little changes that will make the biggest changes. Thanks for sharing!

  2. The factory’s commitment to innovation is reflected in their continuous research and development efforts to enhance the design and functionality of their HDPE and uPVC fittings. Elitepipe Plastic Factory

  3. tlovertonet گفت:

    I like what you guys are up also. Such smart work and reporting! Carry on the excellent works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my website :).

دیدگاه ها بسته شده است.